HTML

Pénzkapu

Ha már nagyon eleged van abból, hogy sose jössz ki a fizetésedből, és/vagy vállalkozóként kevés az árbevételed. Receptek, amikre sose gondolnál...

Nézz be a hasonló nevű honlapra is!

Címkék

Címkefelhő

Az eltérített metróalagút

2014.03.28. 10:17 penzkapu

metro.jpg

Nemcsak térben, időben is. A költségekről nem is beszélve. Azért én örülök, hogy van! Arról pedig, hogy drágán épült egy földalatti villamos, ami szinte sehonnan sehova nem vezet, még sokan fognak szónokolni.

Inkább pár érdekességről írok. Kedves Olvasó, vajon tudtad-e, hogy…

A földalatti villamos koncepció a XIX. században jött elő, mivel nem akarták az Andrássy utat villamossal elcsúfítani. Ennek köszönhető, hogy Budapesté lett a kontinens első földalattija.

Sokáig épül egy vonal? Szintén nem újdonság. A kelet-nyugati vonal (M2) első szakasza húsz évig épült, igaz közben tíz évig szünetelt a munka. (Történt egy s más ezalatt…)

Sajnos a mélyvezetés is az akkori kor (ötvenes évek) „terméke”, a moszkvai metró másolataként. Csakhogy – és itt következzen néhány elgondolkodtató tény – Moszkvában alapvetően mások a viszonyok. Ma is.

Moszkva nagy város, és sokan laknak benne. Ehhez képest Budapest eltörpül. Tehát ott alapvetően más a metró funkciója. Sok utast kell rövid időn belül nagy távolságokra szállítani. Budapesten ez megoldható lenne más módon is.

Nálunk, ha az utazási időt számolod, akkor megtett megállónként úgy átlag másfél perccel számolhatsz. Ott ritkábban vannak az állomások: 3-4 percet töltesz az alagútban, és akkor még a ki-beszállást nem számoltuk. De előfordul 6-7 perces távolság is.

Moszkvában létezik olyan állomás, ahol 4 vonal találkozik. Általában sokat kell gyalogolni átszálláskor, viszont van olyan (nem is egy!) állomás, ahol két vonal ugyanarra a peronra fut be. Leszállsz, átmész a másik oldalra, és máris átszálltál. Emiatt sokszor érdemes egy-két megállóval tovább utazni, és ott átszállni, mint gyalogolni.

Azért ott sem fenékig tejfel – tavaly adtak át egy olyan vonalszakaszt, amit vagy 30 évvel korábbra terveztek. Képzeld el, ott annyira nagy a forgalom, hogy a korábbi végállomáson reggelenként sokan inkább az ellenkező irányba szálltak föl, és bementek a vonattal az üzemi területre, hogy egyáltalán fölférjenek a szerelvényre! Pedig az a vonal 8 kocsis vonatokkal üzemel.

Nem Moszkva, de érdekes: Kijevben az egyik állomás 105,5 méter mélyen épült (a korábban írt 95 m-re rosszul emlékeztem). Föllépsz a mozgólépcsőre, utazol két teljes percet, aztán átszállhatsz egy másik hasonlóan hosszú mozgólépcsőre. Aki bírja türelemmel, megnézheti: 

 

De most vissza Budapestre: A hármas vonalat (észak-déli) 5 szakaszban adták át (1976, 1980, 1981, 1984, 1990), de még mindig nincs kész. Az északi és a déli „vége” is hiányzik.

És a négyes: Eredetileg Dél-Buda-Rákospalota néven futott és nem Nyugat-Buda-Keleti pályaudvarként. Nézd meg a mellékelt sematikus térképet, ritkább volt a megállók kiosztása, és valóban lett volna rajta komoly utasforgalom.

Addig kombináltunk, míg két vonal helyett lett egy torzó, és azért kell Budán gyorsjáratú buszokat megszüntetni, hogy több utasa legyen a játékmetrónak. Bye-bye gyors hetes!

Itt a lux itt a lux itt a luxusvonat:

http://www.youtube.com/watch?v=3tG-VoymtPs

 

De tudjátok mit? Úgy legyen, hogy legyen bőven pénz! És ez lehetséges – némi gazdasági műveltség kell hozzá.

2 komment

A bejegyzés trackback címe:

http://penzkapu.blog.hu/api/trackback/id/tr165882760

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Regelek 2014.03.28. 18:10:17

További érdekesség, hogy kevésen múlott (már a pénz is meg volt rá), hogy az ország (és ezek szerint Európa) első földalattija Miskolcon épüljön meg.

Akit érdekelnek a részletek:
miskolcblog.blogspot.hu/2013/05/a-miskolci-metro.html

Diorella Queen 2014.03.31. 08:14:18

Engem nem érdekel a BKK , sem a metró.Mivel én csak olyan járgányon utazom, ahol tudok bliccelni.:)