HTML

Pénzkapu

Ha már nagyon eleged van abból, hogy sose jössz ki a fizetésedből, és/vagy vállalkozóként kevés az árbevételed. Receptek, amikre sose gondolnál...

Nézz be a hasonló nevű honlapra is!

Címkék

Címkefelhő

Bukta recept, hétköznapokra

2014.10.19. 19:02 penzkapu

Ez bukta nem az a bukta. De azért olvasd végig, mert a recept nem hiányozhat a szakácskönyvedből! Ha vállalkozó vagy, akkor különösen.

Arról lesz szó, hogy nagyon sokan összekeverik a hatékonyságot az eredményességgel. És a következmény? Állandó stressz, csalódás, kudarc kudarc hátán. A „nem jutok egyről a kettőre” érzés. Ami rövid időn belül kiégéshez vezet.

Bukta!

Nem hiszed? Biztosan ismered az alábbi összefoglalót a buta-okos és lusta-szorgalmas ellentétpár vonatkozásában:

  • A buta és lusta ember nem sok vizet zavar.
  • Az okos és szorgalmas emberrel megütheted a főnyereményt.
  • Az okos és lusta nagy távlatokat nyithat.
  • De aki buta, és szorgalmas, azt nagy ívben kerüld el, mert hatalmas károkat tud okozni!

 

Hatékony-eredményes

A hatékonyság azt jelenti: Jól csinálni a dolgokat.

Az eredményesség: Jó dolgokat csinálni. Talán így pontosabb: A megfelelő dolgokat...

 

Az előbbiek alapján:

  • Rossz dolgokat rosszul csinálni: Semmi látható eredményre nem vezet.
  • Jó dolgokat jól: Hegyeket mozgat!
  • Jó dolgokat rosszul: Lesz eredménye, sokszor meglepően sok.
  • Rossz dolgokat jól: Ez viszont a totális kudarc biztos receptje.

És ez arra a buktára is érvényes, amire a cím alapján gondoltál.

Szólj hozzá!

Címkék: bukta hatékony eredményes

Barbie baba és a vállalkozó nők

2014.10.16. 21:41 penzkapu

Mérő László előadás szubjektív beszámoló 2. rész (az első részt itt találod)

Tudtad, min múlt, hogy Barbie babát egyáltalán megismerhetted? Azon, hogy a Mattel cég alapítójának felesége kellőképpen rámenős volt, és hitt az ötletében. Mi volt az ötlete? Hogy a lányok a babázással nem csupán anyának, de NŐnek is készülnek.

Másfél évtizedbe telt, mire rá tudta beszélni férjét, hogy a babát kitegyék a polcra a vásárlók elé. Lányukról, Barbaráról nevezte el. A sztori többi részét ismerjük. Vagy mégsem? A kirobbanó siker bonyodalmakat okozott...

Vigyázat, hamisítják!

A Hasbro cég akkor már jó ideje működő cég volt. Nem csoda, hogy zavarta őket a Barbie sikere. Úgyhogy meg is próbálták lekoppintani, de nem sikerült. Vajon miért? Nem jogi kérdések miatt. Az nem lett volna akadály.

A közízlés változását a Mattel olyan gyorsan követte, hogy a versenytárs nem bírt volna vele lépést tartani. Ez számukra egy jól bevált stratégia. Megfigyelted például, hogy néhány évvel ezelőtt Barbie csípője kicsit kiszélesedett?

(Megjegyzem: Számodra is beválhat, ha hajlandó vagy a piacod minden apró rezdülését követni.)

Később Sindy is a Hasbro próbálkozása volt, de igazán az sem jött be. Felejtős volt.

 

Barbie ötletét mégis sikerült lemásolni

Egyszerűen azzal, hogy nem magát a terméket, hanem az ötletet vették alapul, és újragondolták. Rájöttek, hogy ha a lányoknál működik a női szerepre felkészülés, akkor a fiúknál is beválhat, csak férfiben kell előadni. Ez a figura lett GI Joe.

Mikor itt tartott az előadó, az a gondolatom támadt, hogy ez egy teljesen tiszta, jogszerű és etikus viselkedés volt. Mindenki nyert rajta. A játékgyártók szempontjából új piac nyílt meg. A fogyasztók is jól jártak, mert az új „baba” létrehozásával bővült a választék.

Tessék, itt egy példa, mit lehet kihozni egy meglévő ötletből. Ha hajlandó vagy újragondolni, és a szürkeállományodat megmozgatni, nem csupán egyszerűen lekoppintani.

 

Kooperáció és versengés egyszerre

E két cégnél ádázabb versenytársakat nehéz találni. Mégis, amikor úgy alakul a piaci helyzet, összezárnak, és együtt lépnek fel, mondjuk egy harmadik szereplővel szemben. A sztorit most nem írom le, még sok más érdekes történettel és gondolattal együtt megtalálhatod Mérő László képen látható könyvében.

És vajon szárba szökken-e Barbie és GI Joe szerelme? Mert időnként felröppennek a pletykák. De ez vélhetően megint csak a két cég közti kooperáció jele. Ők maguk nyilván cáfolják, de fura, hogy épp akkor kelnek szárnyra, amikor a játékipar recesszióba süllyedni látszik.

 az_elvek_csapodar_cimlap.jpg

Szólj hozzá!

Címkék: vállalkozó nők Mérő László

Barbie Ken-nel jár, mégis GI Joe-ba szerelmes?

2014.10.16. 18:57 penzkapu

mero_laszlo_ea.jpgA napokban részt vettem egy Mérő László előadáson, a Corvinus Egyetemen. Mindig kiváló színvonalon és rendkívül érdekesen adja elő mondanivalóját, és ez még a többi alkalomnál is jobban tetszett.

Nem vállalkozom rá, hogy másfél órányi tömény szellemi élvezetet itt visszaadjak, pláne nem tudományos precizitással. Ezért csak egy-két olyan részletet emelek ki szubjektív módon, ami különösen továbbgondolásra késztetett.


„A kooperáció és a versengés együttes jelenléte” volt a cím. Szokatlan, hogy e két kifejezést együtt emlegetjük, hiszen látszólag egymásnak ellentmondó fogalmak.

Kiderült azonban, hogy nagyon is megférnek egymás mellett. Sőt, ha egy közösségben sikerül elérni, hogy egyidejűleg jelen legyenek, az kiemelkedő eredményre tud vezetni. Lehet, hogy éppen ez Észak-Amerika sikerének egyik titka?

 

Mi az ellenfél szerepe?

Azon túl persze, hogy a versengéshez nyilván szükség van rá. :-)

A világ különböző részein más és más funkciót „tölt be”.

  • Japánban például segít engem abban, hogy jobbá váljak.
  • Amerikában mérce, hogy „belőjem”, hol a helyem a világban.
  • Kelet-Európában bármi áron legyőzendő ellenség.

Hát nem elgondolkodtató?

 

Még egy érdekességről szeretnék beszámolni, de ez kicsit hosszabb történet. Megérdemel egy külön bejegyzést. (Barbie baba és a vállalkozó nők) Az egyik sarokban a Mattel, a másikban a Hasbro cég. Boksz!

 

(A kép forrása: Az eseményt szervező BCE-Befektetések és Vállalati Pénzügy Tanszék) 

1 komment

Címkék: kooperáció Mérő László

A reklámadó valódi mértéke

2014.10.15. 17:50 penzkapu

A napokban egy fórumon fölvetődött, hogy kinek jó ez az adó. A kisvállalkozásoknak lényegében nem kell fizetni, csak fölös adminisztráció, a könyvelők se örülnek neki, és az államnak se hoz túl sokat.

Vagy mégis?

Mit szólnál, ha azt állítanám (nem állítom, csak hangosan gondolkodom), hogy bizony 10% is lehet a mértéke? Bizonyos esetekben ugyanis a társasági adó alapját meg kell növelni a reklámra fordított összeggel.

Kreáltam egy számpéldát.

Tegyük fel, hogy van 500 ezer forint árbevételed, amiből 300 ezer bérköltség+járulék (ez durván felel-fele arányban oszlik meg a NAV és a Te nettó munkabéred között), 100 ezer üzletkötői jutalék, és 100 ezer reklámadó által érintett reklámköltség. Most az egyszerűbb átláthatóság kedvéért nem számolok az IPA-val, meg Áfával sem.

Ha egy társasági adótörvény szerint adózó vállalkozást nézek, akkor neki a fenti számok alapján 0 a nyeresége, kifizeti a költségeit, és kb. 150 ezret az adóhivatalnak. Marad neki tisztán 150 ezer. Összesen 500 ezer bevétel, 500 ezer kiadás (ebből 150 ezer legálisan a tulajdonos zsebébe).

Ha befigyel a reklámadó, akkor ugyan ebben az adónemben nem fizet egy fillért sem, de a társasági adóalapját meg kell növelnie 100 ezerrel. Tehát a 0 nyereség helyett 100 ezer után kell 10% társasági adót fizetnie, ami 10 ezer forint.
Tehát a készpénzáramlása: 500 ezer bevétel, 510 ezer (300+100+100+10) kiadás. Ami csak úgy lehet,ha lecsíp a fizetéséből.

Ha nem kér számlát, akkor a helyzet még rosszabb, mert amiről nincs számla, az költségként sem számolható el. Tehát eleve 100 ezer nyeresége van, amiből ugyanúgy 10 ezer a társasági adó, csakhogy 90 ezer forintja marad adózott eredményként a vállalkozásban (papíron).

Tehát a készpénzáramlás: 500 ezer bevétel, 510 ezer kiadás, ami eleve mínusz 10 ezer. Ráadásul ehelyett plusz 90 ezret kell kimutatnia. Ez már sehogy nem jön össze.

A lényeg: a reklámadó nem közvetlenül, hanem közvetve, a társasági adón keresztül hat. És az említett példában bizony 10% a mértéke.

Nekem nincs több kérdésem. De ha túl érthetetlen voltam, szóljatok! :-)

2 komment

Címkék: vállalkozás reklámadó mennyi az annyi?

Kezdő vállalkozás - időbeosztás

2014.10.13. 19:17 penzkapu

Ha mindenre nem jut...

 

A kezdő mikrovállalkozásokat sújtó egyik legnagyobb probléma (a gyors árbevétel hiánya) megoldását a múltkor tekintettük át. Most azzal foglalkozunk, hogyan tudsz időt „teremteni” a legfontosabb teendőkre.

Miért speciális „jószág” az idő?

Bizony, nagyban különbözik más erőforrásoktól! Lássuk csak:

  • Minden nap újra kezdődik.

Ez azt jelenti, hogy ha úgy érzed, a tegnapi napod elment a semmire, ma nem szükséges ugyanezt tenned. Akár helyre is hozhatod a „bakit”.

  • Mindenkinek egyforma mennyiség áll belőle rendelkezésre naponta.

Bizony! Minden nap 24 óra. Ilyenformán teljesen igazságosan van elosztva.

  • Nem tudsz rá hitelt fölvenni.

Ez nekem nagyon tetszik! Ugyanis azt jelenti, hogy egyszerre egy napnál többet nem tudok elpocsékolni.

  • Tulajdonképpen az egyetlen valódi (gazdasági) erőforrásod.

Igen, ha időd van, képes vagy pénzzé alakítani, amiből sok mindent megvásárolhatsz. (Sőt, már most elárulom, hogy még időt is vásárolhatsz pénzért. Többet, mint eredetileg volt. Izgalmasan hangzik?)

Tehát nagyon jól kell vele gazdálkodni. Lássuk, mit kell tudni erről!

 

Az időgazdálkodás nagy titka

A legtöbb termék, szolgáltatás, alapanyag, energiahordozó piacát a kereslet-kínálat viszonya befolyásolja. Egymáshoz viszonylag rugalmasan tudnak alkalmazkodni. Pl. ha nagy a kereslet, megnőhet a (ki)termelés. Nem így az idő esetén.

Az idővel szembeni igényünk (kereslet) és a rendelkezésre álló mennyiség viszonya nem olyan, mint egy kétkarú mérleg. Mivel időt létrehozni nem tudunk, ezért ez egy egyirányú utca.

Csak az időre támasztott keresletünket tudjuk csökkenteni.

 

Más szóval: Egyetlen esélyed van, hogy minden fontos teendőddel foglalkozni tudj. Ez pedig az, hogy ha minél rövidebb a feladatlistád. Mese nincs, egy csomó tételt ki kell róla húznod!

Erre sokféle módszer létezik. Könyvtárnyi irodalma van az időgazdálkodásnak.

 

Kíváncsi vagy egy nagyon egyszerű, számodra is könnyen elérhető módszerre? Csak egy email címedbe kerül. Itt kérd el az Időnyerőt! (Katt, és máris küldheted!)

 

 

 

 

Szólj hozzá!

Címkék: bréking nyúz időgazdálkodás időbeosztás kezdő vállalkozás időnyerő

Kezdő vállalkozás - gyors árbevétel

2014.10.13. 17:18 penzkapu

Most kezdődő „bréking nyúz” sorozatunkban először két nehéz kérdéssel foglalkozunk.

A legtöbb induló mikrovállalkozás 2 fő problémával szembesül:

  • Nincs elegendő árbevétele ahhoz, hogy tovább tudjon fejlődni.
  • Nincs elegendő ideje ahhoz, hogy tovább tudjon fejlődni.

Ebben az ikerbejegyzésben e két témát járjuk körül.

 

Árbevétel kéne, de sürgősen!

Tudtad, hogy minden gomba ehető? Egyszer! A legtöbb induló vállalkozás tulajdonosa azt szeretné, ha minél hamarabb meg tudná szerezni az első vevőjét. Szerintem nem ez a megfelelő cél. Miért?

A vállalkozást nem az egyszeri gyors, hanem a folyamatos, egyre növekvő árbevétel tartja fenn. (Máskor is szeretnél mondjuk gombapörköltet enni.)

 

Hogyan tudsz szert tenni rá? 3 (+1) dologgal érdemes tisztában lenni:

1. Az eseti és a rendszeres árbevétel nem ugyanaz. Egy (1) vevőt nagyon könnyű rávenni a vásárlásra. Ha másképp nem, valaki meg fog szánni, és vesz Tőled egy terméket. Vajon mire mész ezzel a bevétellel? valószínűleg betömsz vele egy rést a vállalkozásod hajóján.

Egy háztartási példával élve: Ha mondjuk eladod az autódat, és az így kapott pénzt elköltöd a legszükségesebb holmikra, akkor föléled az árát.

Ugyanis a legvastagabb pénztárca is előbb-utóbb kiürül, ha nem töltik föl rendszeresen. Ugyanez történik a lottónyertesek túlnyomó többségével. Mivel nem tudják, hogy az egyszeri nyereményt hogyan alakítsák át rendszeres jövedelemmé, idővel a teljes összegnek a nyakára hágnak.

Megoldás: Meg kell érteni, majd folyamatosan tanulni ezt az átalakítást.

 

2. A vevő nem vásárol azonnal, „magadhoz kell édesgetni”. Minden vásárló (figyeld meg magadat, amikor egy új terméket vagy nagyobb értékű holmit veszel) az alábbi folyamaton megy keresztül:

  • nézelődő
  • érdeklődő
  • komoly érdeklődő
  • vevő

Ezt tudomásul kell venni.

Megoldás: Föl kell építened egy rendszert, amiben leendő vevődet végigvezeted ezen a folyamaton.

 

3. Be kell indítanod a gépezetet. „A gép forog, az alkotó pihen.” (Madách) Ha megvan az előbbi pontban említett szinte automata vevőszerző rendszered, akkor nem lasszóval kell vadásznod rájuk. Maguktól fognak jönni. Hogyan indítsd be:

  • A legtöbben nem gondolnak rá, hogy árbevételt a vállalkozásukon kívüli tevékenységgel is el tudnak érni. Például úgy, hogy valamilyen rendszeres munkát vállalnak, amiből rendszeres árbevételük származik. Ilyen lehet pl. egy állás. Adott esetben innen is átcsoportosíthatsz, ha kell ez-az a vállalkozásodba.

Soha ne add föl az állásodat, míg a vállalkozásod nem termel elegendő árbevételt!

  • Ha már tettél ezt-azt a vállalkozásodban, és mondjuk csinos árukészletet halmoztál föl leendő termékedből, kíséreld meg eladni! Aztán a kapott pénzt fordíthatod a gépezet beindítására. Ugyanez működik a háztartásodban felhalmozott, mára már szükségtelenné vált holmijaid kiárusításával is.

Ha nem megy egyedül, szerezz olyat, akinek az eladás a szakmája! Mondjuk egy üzletkötőt.

Nyilván részesedést fog kérni a bevételből, de ez még mindig jobb, mint az eladatlan készlet.

 

+1: Lehetőleg ebben a sorrendben haladj!

 

Mint láthatod, ez egy marketingen jóval túlmutató feladat. Az első pont pénzkezelési ismereteket igényel. A másodikhoz a marketing mellett jól kell tudnod szervezni. És még mennyi mindent!

Akarod, hogy segítsünk?

Szerencsére hamarosan beindítjuk a "Minden, ami egy induló vállalkozás stabil működéséhez kell" témájú tanfolyamunkat.

 

Mennyire találtad hasznosnak ezt az írást? Kérlek, írd meg a véleményedet!

Az ikerpárjának az időnyerés lesz a témája.

 

Szólj hozzá!

Címkék: bréking nyúz kezdő vállalkozás gyors árbevétel minden gomba ehető? eseti és rendszeres