Íme az előző részben ígért példa. Milyen jó lenne, ha nem lasszóval kéne „vadászni” a vevőkre, hanem automatikusan tudnánk ügyfelekre szert tenni! Lehet ilyet? Naná! Föl kell építeni hozzá egy rendszert. De hogyan?
Egy kis ismétlés a marketing alapjaiból: A vevő nem úgy „terem”, hogy fogja magát, bemegy a boltodba (legyen az online vagy offline), és rögtön vásárol. Nem így működünk. Nézz magadra mint vevőre kívülről!
Ha Te vagy a vevő
Először csak bámészkodsz, sokszor nem is tudod, mit szeretnél. Valami magára vonja a figyelmedet, elkezd érdekelni. Aztán megszemléled közelebbről, és elkezd komolyabban érdekelni.
Tájékozódsz a témában, megismered alaposabban. Körülnézel más boltban is, hátha ott jobb, szebb, olcsóbb. Megkérdezed az ismerőseidet. Ha drágább dolgot akarsz, több kört is futsz. Végül elszánod magad a vásárlásra.
De Te eladni akarsz
Az online marketing esetében ez tipikusan az alábbiak szerint néz ki, most már az eladó szemével: Találsz egy megoldásra váró problémát, megoldod, majd megtalálod azokat az embereket, akik épp ezt igénylik. Megszólítod őket.
Elkezdesz blogolni ezerrel, hogy megismerjenek. Aztán valahogy megérkezik az első feliratkozó. Bocsánat a kifejezésért – örülsz, mint majom a farkának. Gyorsan összedobsz neki valamit, mert hallottál róla, hogy szükség van egy ún. belépő termékre. (Sokan csalinak nevezik, én nem szeretem ezt a kifejezést. Vevőként nem szeretek „horogra akadni”.)
Szerencsés esetben ez már készen van, de akkor meg átesel a ló másik oldalára, és hirtelen minden már elkészült anyagodat egyszerre odaadod. Mert olyanról is hallottál, hogy hírlevelezni kell, és nem tudod, hogyan csináld.
És ha nagy peched van, akkor a sok feliratkozódból valaki rögtön vásárolni is akar. De még nincs eladható terméked. Mit csinálsz?
Fussunk neki még egyszer!
Előre gondolkozol. Megismerkedsz a piacoddal (legalább egy kicsit). Pipa! Átgondolod a receptet, milyen lépéseken szeretnéd végigvezetni leendő vevődet. Mondjuk
- blog,
- egy ajándék, amire feliratkozik,
- hírlevél,
- fizetős termék.
Megint pipa!
Létrehozod a belépő terméket, írsz (vagy íratsz!) egy sorozatot, amit hírlevélként elküldhetsz, és elkészíted a fizetős termékedet is. Utána már csak szorgalmasan blogolnod kell, és jönnek e vevők. Ismét pipa!
Íme, kész az automata vevőszerző rendszered.
Csakhogy…
Nyilvánvalóan nem akarsz minden feliratkozódnak egyenként válaszolni. Vagyis megint létre kell hoznod egy (al)rendszert. Szerencsére erre a célra vannak szoftverek. Vagyis valakik már elkészítették ezt a rendszert, Neked csak használnod kell. Vannak hírlevél-küldő rendszerek is.
Mi a következő lépés? A vevőket ki is kell szolgálni. Fel kell venni a megrendelést, és vissza kell igazolni. Le kell szállítani a terméket, fizikailag vagy online.
Ezután (jó esetben előtte) ki kell állítani a számlát, fogadni kell a pénzt. Ha nem érkezett meg időben, szólni kell. Ha a vevő reklamál, azt is tudni kell kezelni. És az utánkövetésről még nem is beszéltem.
Egy-két ügyfélnél ez még tud kézi erővel működni, de egy idő után mindre fel kell állítani magad helyett egy-egy rendszert.
Van, aki megcsinálta?
Most, hogy eljutottál erre a pontra, melegen ajánlok Neked egy könyvet: Michael E. Gerber: A vállalkozás mítosza. Minden kezdő vállalkozó polcán ott a helye! Igaz, hogy a vállalkozóképző tréningünkön bőven esik róla szó, de tudom, hogy úgyis többször el fogod olvasni.
Legközelebb kicsit könnyedebb témával jelentkezem: Varázsolni fogunk!
(a lasszós kép forrása: agroinform.com)