Mérő László előadás szubjektív beszámoló 2. rész (az első részt itt találod)
Tudtad, min múlt, hogy Barbie babát egyáltalán megismerhetted? Azon, hogy a Mattel cég alapítójának felesége kellőképpen rámenős volt, és hitt az ötletében. Mi volt az ötlete? Hogy a lányok a babázással nem csupán anyának, de NŐnek is készülnek.
Másfél évtizedbe telt, mire rá tudta beszélni férjét, hogy a babát kitegyék a polcra a vásárlók elé. Lányukról, Barbaráról nevezte el. A sztori többi részét ismerjük. Vagy mégsem? A kirobbanó siker bonyodalmakat okozott...
Vigyázat, hamisítják!
A Hasbro cég akkor már jó ideje működő cég volt. Nem csoda, hogy zavarta őket a Barbie sikere. Úgyhogy meg is próbálták lekoppintani, de nem sikerült. Vajon miért? Nem jogi kérdések miatt. Az nem lett volna akadály.
A közízlés változását a Mattel olyan gyorsan követte, hogy a versenytárs nem bírt volna vele lépést tartani. Ez számukra egy jól bevált stratégia. Megfigyelted például, hogy néhány évvel ezelőtt Barbie csípője kicsit kiszélesedett?
(Megjegyzem: Számodra is beválhat, ha hajlandó vagy a piacod minden apró rezdülését követni.)
Később Sindy is a Hasbro próbálkozása volt, de igazán az sem jött be. Felejtős volt.
Barbie ötletét mégis sikerült lemásolni
Egyszerűen azzal, hogy nem magát a terméket, hanem az ötletet vették alapul, és újragondolták. Rájöttek, hogy ha a lányoknál működik a női szerepre felkészülés, akkor a fiúknál is beválhat, csak férfiben kell előadni. Ez a figura lett GI Joe.
Mikor itt tartott az előadó, az a gondolatom támadt, hogy ez egy teljesen tiszta, jogszerű és etikus viselkedés volt. Mindenki nyert rajta. A játékgyártók szempontjából új piac nyílt meg. A fogyasztók is jól jártak, mert az új „baba” létrehozásával bővült a választék.
Tessék, itt egy példa, mit lehet kihozni egy meglévő ötletből. Ha hajlandó vagy újragondolni, és a szürkeállományodat megmozgatni, nem csupán egyszerűen lekoppintani.
Kooperáció és versengés egyszerre
E két cégnél ádázabb versenytársakat nehéz találni. Mégis, amikor úgy alakul a piaci helyzet, összezárnak, és együtt lépnek fel, mondjuk egy harmadik szereplővel szemben. A sztorit most nem írom le, még sok más érdekes történettel és gondolattal együtt megtalálhatod Mérő László képen látható könyvében.
És vajon szárba szökken-e Barbie és GI Joe szerelme? Mert időnként felröppennek a pletykák. De ez vélhetően megint csak a két cég közti kooperáció jele. Ők maguk nyilván cáfolják, de fura, hogy épp akkor kelnek szárnyra, amikor a játékipar recesszióba süllyedni látszik.